Happy new year!!

6 januari 2013 - Airlie Beach, Australië

Hoi allemaal!

Inmiddels zijn we alweer 5 dagen in 2013 en het nieuwe jaar hebben we met een mooi feestje ingeluid opdat het nóg mooier dan 2012 mag worden. Of dat gaat lukken is natuurlijk maar de vraag, want met de avonturen van de afgelopen 2 maanden en ook nog eens mooie verhalen van de laatste dagen in 2012 wordt het een moeilijke opgave. Maar we hebben er op geproost en van woorden moet je daden maken, dus zijn we inmiddels in Airlie Beach en hebben een 3 daagse zeilcruise door de 74 eilanden van de Whitsundays geboekt, en gelijk daarachteraan een scenic flight over het Great Barrier Reef en de Whitsundays. Ik weet niet wat jullie ervan denken maar wij kijken er in ieder geval heel erg naar uit! Maar eerst maar eens terug naar kerst.

Eerste kerstdag was tegen ons verwachtingen in zonnig! En daar hebben we van genoten op het strand, lekker luieren en een beetje zwemmen; een ideale kerstdag, toch? Nog idealer werd het toen we terug gingen naar het hostel om aan de barbecue te beginnen onder het genot van een wijntje. En zo zaten we veel te vroeg aan ons kerstdiner en zeker veel te vroeg aan de wijn, ik zal er verder niet te veel woorden aan vuil maken, maar een ding is zeker, we hebben een geweldige kerst gehad! (Maar ok, volgend jaar toch maar weer in het koude Nederland bij onze familie, want die hebben we toch wel gemist hoor!)
Tweede kerstdag wordt hier niet echt gevierd en stond bij ons ook voornamelijk in het teken van bijkomen bij het zwembad. Om nog enigszins een kerstgevoel te krijgen zijn we heerlijk uit eten geweest; genoten van steak en spareribs en als afsluiter een veel te grote, maar o zo lekkere chocoladetaart!
De volgende dag zijn we naar Magnetic Island geweest. Een eiland met prachtige baaien en mooie snorkelplekken en het stelde niet teleur! Lekker op het strand liggen, wat eten, snorkelen, stukje lopen; het leven is zo slecht nog niet! Helaas was met dit tripje ons tijd in Townsville wel voorbij en het was tijd om onze vrienden gedag te zeggen en de auto in te duiken om naar Cairns te rijden. Niet ver van Townsville streken we weer neer op een prachtige gratis camping aan het strand waar we vlak na zonsondergang verwelkomd werden door 1000-en vleermuizen; gróte vleermuizen! Het was even schrikken en een waar spektakel, maar inmiddels zijn we niks anders gewend en worden we dagelijks verblijd met de vleermuizen die ’s nachts zelfs onze tent aanvallen!
Vrijdag reden we het regenwoud in om een wandeling naar een waterval te maken, maar zoals we al eerder ontdekt hadden stellen watervallen in Australie niet veel voor en is het veel te heet en klam on hier veel te lopen, dus na een duik in het water gingen we op weg naar Mission Beach, een waar Bounty strand: wit strand, blauw water, palmboompjes en kokosnoten voor het oprapen! (die we na heel wat hakwerk ook hebben kunnen eten!) Hierna reden we weer verder naar een camping in het regenwoud waar we de volgende dag weer een poging deden te wandelen… Maar weer bleek het daarvoor, zelfs in de ochtend, te warm voor te zijn dus zijn we snel de auto weer in gegaan en naar Cairns gereden. Een goede keuze, want wat een stad zeg! Een heuse boulevard met gezellige restaurantjes en barretjes en een gratis zwembad midden in de stad langs de zee met barbecues en live muziek (the Lagoon)! Wauw, volgens mij hebben we het paradijs op aarde gevonden! Maar geen tijd om te chillen, we waren hier om een van de 7 wereldwonderen te aanschouwen: the Great Barrier Reef! Helaas bleek al snel dat meer mensen hetzelfde idee hadden dus we moesten een paar dagen wachten op een plekje op een boot, maar dat bleek alles behalve een straf te zijn! Met nog een extra tripje naar Green Island geboekt, gingen we opzoek naar het hostel Tropic Days, een waar paradijs! Een zwembad, hangmatjes overal, goedkoop slapen en bovenal een lading gezellige mensen en een geweldige atmosfeer!
Zondag gingen we naar Green Island, een klein eilandje op het Great Barrier Reef met perfect snorkelen en parelwitte stranden om heerlijk te relaxen. Helaas besloot de regen ons ook hiernaartoe te volgen en zaten we daar ’s ochtends onder een afdakje terwijl het met bakken uit de hemel viel… Gelukkig kan het weer hier in no time omslaan en konden we vanaf een uurtje of 11 genieten van datgene wat ons beloofd was; geweldig koraal en prachtige vissen. Dat gezien te hebben met een boot met glazen bodem besloten we te gaan snorkelen en werden we verrast met wel een hele grote vis: een haai!! (ok, een kleintje, zo’n 1 meter, maar toch, een haai!!) Bovendien hebben we Nemo gevonden en nog veel meer vissen; wat een spektakel onderwater! Daarna hebben we nog een rondje om het eiland gelopen (30 minuutjes, zo klein in het) zeeschildpadden gezien (!) en toen was het alweer tijd om dit pracht eiland te verlaten… Maar er stond ons deze dag nog veel meer te wachten: een barbecue (jaja, weer één) waarbij we emoe, kangaroo en krokodil hebben gegeten! Bijzonder en nog lekker ook! Bovendien was het erg gezellig met wat Nederlanders, Australiërs en Spanjaarden en besloten we het nachtleven van Cairns te ontdekken. Zeker een geslaagde avond!
En toen was het Oud en Nieuw en kwam het met bakken uit de hemel… de hele dag… Daar gingen ons plannen van een barbecue bij the Lagoon.. Verslagen hebben we heel de dag met z’n allen in het hostel doorgebracht wachten tot het droog werd.. Maar helaas, het werd niet droog… Toch besloten we rond 15 uur naar the Lagoon te gaan en daar hebben we de laatste overdekte tafel weten te bemachtigen en kon ons barbecue plan toch nog doorgaan! Weer heel anders dan we normaal gewend zijn, maar hier zouden we zeker aan kunnen wennen op de laatste dag van het jaar. Al genietend van een wijntje, broodjes en bakken vlees was het ongelofelijk gezellig en waren we de regen alweer vergeten. Zeker toen om 21 uur het ‘kindervuurwerk’de lucht in ging; wat een spektakel zeg! Daar kan geen vuurwerk in Nederland tegenop! En toen het rond 23 uur ook nog eens droog werd besloten we van de live muziek te gaan genieten en ons klaar te maken voor de vuurwerkshow van middernacht. Met een geweldige show knalden wij (9 uur eerder dan jullie in Nederland) het nieuwe jaar in! Happy new year!! Tijd voor een feestje! En zo besloten wij de avond in een kroeg ergens in Cairns.
De eerste dag van het nieuwe jaar hebben wij doorgebracht zoals velen dat gedaan zullen hebben: wat bijslapen en uitrusten bij het zwembad in de hangmatten. ’s Avonds bij de Chinees “all you can eat” gegeten, naar de nachtmarkt geweest en vroeg ons bed ingedoken!
En dan eindelijk, 2 januari, op naar the Great Barrier Reef aan boord van cruiseschip ‘Compass’. Na een kleine twee uur varen kamen we aan op de eerste plek, tijd om het water in te duiken! Terwijl Nicole al duikend op ontdekking ging, ging Manon snorkelen en beiden werden we niet teleurgesteld! Wat een koraal en vissen zeg! Ik weet het, we hebben het al vaker gezegd, maar dit sloeg echt alles! En toen kwam er ook nog eens een zeeschildpad op nog geen centimeter afstand van Nicole, kon ‘m bijna kussen! Tot wel 3 keer is hij langsgekomen, echt heel gaaf! Verder enorme schelpen, soort oesters, gezien die bij aanraking dichtklappen en natuurlijk Nemo weer gezien, blijven leuke visjes! Bovendien was het gewoon weer heel gaaf om te duiken dus bij de 2e stop, na een heerlijke barbecue lunch, kon Nicole niet wachten om er weer in te springen! Wederom werd ze verblijd door prachtig koraal en vissen, waaronder een enorme vis van ongeveer een meter met enorm dikke lippen! Verder doken we door een kloof van koraal, heel gaaf! Gelukkig hoefde Manon zich ook niet te vervelen, want ook met de snorkel waren het koraal en de vissen prachtig. Misschien iets minder spectaculair, maar zeker niet teleurstellend! Maar aan alles komt een eind en dus na een veel te korte duik en nog even snorkelen ging de boot weer terug naar Cairns, weliswaar onder het genot van een wijntje, chippies en fruit! Voldaan stapten we de boot af om vervolgens weer een feestje op te zoeken! Een van onze gemaakte vrienden in het hostel was namelijk jarig en dat werd gevierd met burritos! En natuurlijk heel veel gezelligheid ;)
En toen was het 3 januari, tijd om afscheid te nemen en weer verder te gaan… Er is nog zo veel meer te ontdekken en zo veel meer mooie plaatsen, maar we vonden het toch wel moeilijk om deze geweldige plek en mensen achter te moeten laten… Maar er moest weer wat afstand afgelegd worden en zo rond het middaguur bereikten we weer een mooi campingplekje aan het strand; tijd om te relaxen! Om de volgende dag door te rijden naar Airlie Beach, waar we nu dus zijn! We hebben jullie verteld over de plannen en over een paar uurtjes is het zover, dan stappen we aan boort van een zeilschip, we kunnen niet wachten!

Zoals jullie zien vermaken wij ons prima; grote spektakels worden afgewisseld met heel veel relaxen. Ja, dit leventje bevalt ons wel! Hopelijk maken jullie er ook een mooi 2013 van! In ieder geval van ons de allerbeste wensen!

Liefs,

Manon en Nicole

1. Selma:
    6 januari 2013
    Wauw meiden, klinkt idd als het goede leven daar..! En die foto's.. Echt, WAUW!!
    En nu ga ik mijn geld in een spaartpot proppen, ik MOET en zal het zelf eens life bewonderen ;)...! Geniet! Xxxxx
  2. Lucie:
    6 januari 2013
    Wat een geweldige foto's weer. Erg leuk dat we onder water kunnen meegenieten. En uiteraard ook van de geweldige verhalen en de alles op land wat jullie meemaken. Super. Gelukkig hebben jullie nog ff, want wat zal het leven hier weer saai zijn, na zoveel moois. Tot snel (ja ja aftellen is begonnen hoor )xx
  3. Richard:
    6 januari 2013
    Hoi meiden laten jullie nog wat over van de wildstand in aussi jullie vers linden volgens mij de complete veestapel van australië met al die schrans partijen . Ook de wilde dieren zijn niet meer veilig . Is de schilpaddesoep er goedkoop ? Wat zal het leven in nederland weer tegen vallen . Ik zie uit naar de volgende verhalen groet xxx richard
  4. Maria en Nic:
    6 januari 2013
    Hallo Selma,voor jouw en je vriendin ook nog een heel mooi , 2013 toegewenst, geniet en zeker ook wanneer je ouders naar Bali komen.

Gr.
  5. Cisca Cornelissen:
    6 januari 2013
    lieve meideWat geniet ik van jullie verhalen Nog een gelukkig en gezdnd nieuwjaar toegewenst.Geniet en wees voorzichtig veel liefs oma Cis
  6. Priscilla Cornelissen:
    Dag Manon en Nicole,

Ik wens jullie geluk , gezondheid en nog veel meer prachtige avonturen in 2013. Leuk om te zien dat jullie onderweg vrienden maken en gezellig samen eten en de jaarwisseling vieren. De foto's zijn geweldig. Dikke zoen van tante Priscilla.
  7. Ben en Thea:
    6 januari 2013
    Jullie ook een heeeeel gelukkig 2013!! Beter dan dit verhaal kan het niet beginnen, wat een leuk verslag weer! Heel veel plezier met Lucie en Michel op Bali, lieve groetjes van ons!
  8. Carolien:
    6 januari 2013
    Nog een gelukkig nieuwjaar meiden en dat 2013 jullie alles brengt wat je nog wenst! X
  9. Martijn de Haan:
    Hoi Nichtje,

Jij ook de beste wensen! Erg leuk om alles foto's en verslagen te lezen. Zo te zien aan de foto's hebben jullie het erg naar je zin.

Veel plezier nog dit laatste maandje in Australie (toch?).

x je neef
  10. Richard:
    hee meiden

Super dat jullie altijd nog tijd vrij maken om het thuisfront te vertellen hoe mooi en fantastisch jullie het hebben.
    Ik ben wel een beetje jaloers maar gun het jullie, na jaren hard studeren en werken om een droom te verwezelijken, van harte. Ga zo door!

Liefs, Willy
  11. Dennis:
    hey wereldreizigers

allereerst de beste wensen nog voor jullie he, dat we maar nog mooiere reisverhalen voorgeschoteld krijgen ...
    hoe was het duiken daar, mooie foto's hoor en wat een ervaringen allemaal, nog hobbits gezien trouwens in Nieuw Zeeland ....

nou, meiden nog heel veel plezier daar Down Under!
  12. Ria cazander:
    10 januari 2013
    Hoi lieve Nicole,
    Allereerst: een heel mooi, spetterend en grensverleggend 2013 gewenst!! (dan hebben jullie al in 2012 gedaan....)
    Meiden wat een mooie verhalen en vooral de foto's spreken voor zich. Ik ken een verhaal van een schildpad die een zwemster (die op drift was geraakt door de stroom) weer terug bracht naar de kust......super om zo dichtbij te kunnen komen. De betekenis: In Schildpad zien we zijn verbondenheid met de aarde. neem het maar mee.
    Lief mens, deze ervaringen neemt niemand je meer af. Geniet en verwelkom maar alles wat langskomt.
    Veel liefs,
    Ria C.
  13. Ivo:
    24 januari 2013
    Nicole ik wil bijna zeggen ik haat je maar dat zeg ik niet (of toch wel). Ik heb je met kerst s'avonds gemist en s'ochtends was je er in bij alleen zonder geest volgens mij. Maar ik moet dit ook doen houdt je een dagboek bij ofzo???