Kajakken in Milford Sound

10 november 2012 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Kia Ora!

(of voor de minder taalkundigen, hoi!)

Het is weer tijd voor een update, aangezien we momenteel in de regen zitten bij Fox Glacier… Maar eerst even terug naar waar we gebleven waren.

Dinsdag reden we verder naar Milford Sound, een fjord die 20 km lang is en eindigt in de Tasman Sea. Hele hoge en vooral zeer steile kliffen (ongeveer 1200 meter hoog) met als hoogste piek 3000 meter maken dit gebied heel bijzonder en dat hebben we gezien! Alleen de rit er naartoe was al geweldig; onze eerste ontmoeting met het Nieuw Zeelandse regenwoud en wederom prachtige bergen. Onderweg bij de zoveelste foto-stop kwamen we nog 2 Kea’s tegen (soort papegaaien) die wel erg brutaal werden. Totaal niet bang voor ons vlogen ze op ons af en begonnen vervolgens aan de ruitenwissers en andere randen van onze auto te peuzelen. Gelukkig zijn we er zonder schade vanaf gekomen J Vervolgens gingen we door een tunnel; nog nooit hebben we zo’n kleine en donkere tunnel gezien! Hij leek net breed genoeg om onze auto door te laten, laat staan dat er 2 auto’s naast elkaar konden! Maar de bussen die ons voor gingen bewezen dat het kon, dus vol goede moed stortten wij ons in die steile tunnel en na 1,2 km kwam er letterlijk en figuurlijk licht aan het einde… Wat een plaatje!

Eenmaal aangekomen snel inchecken bij Milford Lodge (klinkt heel wat, maar bleek een lullige parkeerplaats) en op naar het water, waar de hoge en steile kliffen al te zien waren; dit belooft veel goeds! Hier lekker uit eten geweest en vroeg naar bed, want de volgende dag moesten we om 5 uur op om te gaan kajakken!! Na een nogal grappige omkleedpartij (zie foto) stapten we in de kajak om te gaan genieten van de fjord. Het valt niet te beschrijven, maar het was geweldig! Je hebt totaal geen perspectief want wat een lullig watervalletje in de verte lijkt, bleek een monster van een waterval te zijn die 8 km verderop lag! Terwijl de zon langzaam boven de bergen verschijnt, kajakken wij in stilte (nouja, als de gids 1 seconde zijn mond hield) richting te Tasman Sea, gaan onder de waterval, zien zeeleeuwen onder ons doorzwemmen en op de rotsen klimmen en komen ook nog eens pinguïns tegen! En dan na 20 km/ 5 uur kajakken is daar dan de Tasman Sea, waar een speedboot ons opwacht om ons terug te brengen aan wal. Wat een tocht! Moe maar voldaan van deze tocht pakken we de auto en rijden 1 uurtje terug, waar we neerploffen op een camping aan een prachtig meer en lekker in het zonnetje in slaap vallen…

Nog een leuk feitje: Milford Sound is de natste plek van Nieuw Zeeland, gemiddeld 182 dagen regen.. gelukkig was het bij ons strak blauw met een lekker zonnetje!

Donderdag hebben we een lange rijdag gehad naar Lake Wanaka. Onderweg zijn we gestopt in Queenstown. Na Christchurch werden we aangenaam verrast door alle gezelligheid dat deze stad bood en hebben we heerlijk met fish ’n chips geluncht aan het water. Na boodschappen te hebben gedaan reden we verder en belandde we op een heerlijk plekje bij Lake Wanaka.

De volgende dag reden we naar Fox Glacier, een gletsjer van 13 km lang! Om de rit hier naartoe te breken, besloten we een wandeling te doen naar Monro Beach, waar een pinguïnbroedplaats was. Een mooie wandeling door het regenwoud, welke plots ophoudt en dan sta je opeens op het strand tussen de pinguïns! Heer bizar! En terwijl wij rustig zaten te kijken naar de waggelende beesten komt er ook nog eens een zeeleeuw uit het water! Dat hadden we totaal niet verwacht en we geloven de zeeleeuw zelf ook niet want hij wist niet hoe snel die weer weg moest zijn toen hij ons zag!
Dus na een geslaagde wandeling op naar Fox Glacier waar we bij het strand hebben gekampeerd. Wederom bizar om op het strand te staan en dan uit te kijken op het regenwoud en de sneeuwpieken van de Nieuw Zeelandse Alpen!

Helaas was er vanochtend helemaal niks meer over van dit uitzicht omdat het met bakken tegelijk uit de hemel kwam vallen (tja, er is niet voor niks een regenwoud hier…) en daarom hebben we alles ingepakt en zijn we naar een Holiday Park gereden om lekker binnen te kunnen zitten, pannenkoeken te bakken, wat te internetten en een filmpje te kijken; zo verschrikkelijk slecht is een dagje regen dus nog niet!

Tot snel!

Dikke kussen, Manon en Nicole

1. Silvia:
    10 november 2012
    Ziet er echt super gaaf uit meiden!!! :)
  2. John en Ida:
    10 november 2012
    Wij genieten van de reisverhalen en beleven zo op afstand een klein stukje mee van al het moois dat jullie zien en meemaken.
    Prachtige plaatjes hierbij!
    In een reportage op tv (ooit) was te zien dat die Kea's een vreemde voorliefde hebben voor rubber. Ze slopen dat letterlijk van auto's af. Jullie hebben op tijd de benen genomen!! Leuk dat je je roeiervaring in praktijk kon brengen Manon! Wij zijn stink jaloers op alle indrukken en ervaringen die jullie meemaken en opdoen. Schrale troost dat wij jullie verhalen mogen lezen: blijf ons vooral op de hoogte houden. Het advies om te genieten lijkt ons totaal overbodig. Zelf de regen past in de categorie genieten: dat zegt genoeg!!
    Op naar meer avonturen..... groeten van Ida & John
  3. Birgit:
    10 november 2012
    Weer een super reisverslag!

Liefs van ons allemaal !
  4. Ben en Thea:
    10 november 2012
    Hoi, weer een leuk verslag zeg! Wat maken jullie al veel mee.
    Het ziet er allemaal prachtig uit, geniet ervan!
  5. John Huigsloot:
    10 november 2012
    Lord of The Rings al tegengekomen??
  6. Richard:
    10 november 2012
    nog geen 2 weken onderweg en al zoveel gezien.
    Ben benieuwd wat jullie mooiste foto wordt.
  7. Liza:
    11 november 2012
    Leuk meisjes! :) xxx uit Nederland
  8. Richard:
    13 november 2012
    Hoi meiden
    Hier een berichtje,eindelijk. Ik dacht dat het hoog zomer was in die omgeving maar dat valt wel tegen sneeuw nat koud.Heb je je wolletje van oma meegenomen.Warm kleden meiden. Het land, natuur is erg wisselend zoals we kunnen lezen. Kunnen we jullie daar niet opzoeken. Nicole ik mis je hoor De weekelijkse boodschappen heb ik gehalveerd. De koekjes, snoepjes chips chocolade pepernoten alles blijft over De kelderkast raakt niet leeg. Maar goed dat St Maarten nog bestaat. Raak ik in iedergeval wat snoep aan de deur kwijt. Missen jullie al Hollandse lekkernijen. We kunnen altijd wat opsturen. Geniet ervan en hou ons op de hoogte. Ik doe mijn best om regelmatig te reageren groet,xxx Richard
  9. Janny van Veldhuizen:
    14 november 2012
    Wat een mooie verhalen! Genieten.

groetjes,

Janny
  10. Martin en Plony:
    15 november 2012
    wat een verhalen ,en wat hebben jullie al veel gezien kom je daar ook nog Nederlanders tegen.Doe voorzichtig en nog veel plezier
    lieve groetjes Martin en Plony
  11. Lucie:
    18 november 2012
    hallo lieverd nu ik een keer bij je ouders ben zet ik je moeder even aan het werk om jou een keer te bereiken. Zonet hele mooie foto's van jullie gezien. geweldig. Ik kan me voorstellen dat jullie hier volop van genieten. Ik heb op de atlas opgezocht waar jullie uithangen en toen kwam ik tot de conclusie dat het wel erg ver weg is en ik ben blij dat ik van je moeder steeds berichten doorkrijg en de foto's kan zien. Ik zou zeggen gaan jullie lekker door met de ontdekkingen en dan zie ik vanzelf wat jullie allemaal uitgespookt hebben. Hartelijke groeten en goeie reis verder. tot de volgende keer veel liefs van oma Annie.
  12. Richard:
    21 november 2012
    hee meiden, jullie liggen wel erg veel achter in het reisverslag. Dit wordt een herkansing.

xx Willy