Het land van Kangaroes en Koala's

14 december 2012 - Kangaroo Island, Australië

Hoihoi!

Weer even een update vanaf de andere kant van de wereld, want hoewel de eerste dagen in Australie wat stroefjes verliepen, hebben we nu wel weer heel veel moois meegemaakt!

Na ons laatste verslag moesten we nog 9 uur wachten op het vliegtuig waarvan 6 uurtjes op het vliegveld, gelukkig vlogen deze voorbij en van de vlucht naar Sydney hebben wij beiden niet veel meegekregen. Wakker schrikken van de landing en daar sta je dan in Sydney met 34 graden, welkom! Onze verwachtingen lagen hoog; na de toch wel koude avonden van Nieuw Zeeland konden we niet wachten op de warmte van Australie, met altijd zon. Maar eerst op naar ons nieuwe autootje! Helaas bleek bij aankomst dat onze auto nog in de garage was voor wat reparaties… Dat werd nogmaals 4 uur wachten, maar dan uiteindelijk..! Weer een witte stationwagon maar deze is ongeveel dubbel zo breed en dubbel zo lang! Even wennen met rijden, maar wel heel chill met slapen! En slapen, dat is precies wat we wilden na zo veel wachten, dus wij (na het shoppen bij de Aldi; een hele verademing qua prijzen!) de eerste de beste camping buiten Sydney opgezocht, wat gegeten en ons bed ingedoken.

Fris en fruitig stonden wij de volgende dag op om snel verkoeling te zoeken bij Jervis Bay, daar het nog steeds ruim 30 graden was. Daarna zijn we verder gereden naar Pebbly Beach waar we de eerste kangaroes hebben gezien om vervolgens door te rijden naar Moruya om te slapen. Het weer begon inmiddels flink om te slaan zoals we dat in Nederland wel gewend zijn; na warmte komt donder en regen! Dus wederom vroeg ons bedje in en hopen op beter weer…

Maar helaas, er bleek weinig veranderd te zijn toen we wakker werden.  Een beetje verslagen hebben we rondgezworven langs de kust, want helaas zijn alle activiteiten rond de kust afgestemd op mooi weer… Wel een aantal mooie wandelingen gemaakt, waar we een stingray, zeeleeuw, pelikanen en dolfijnen (!) hebben gezien, maar al snel besloten we om maar een flink stuk verder te gaan rijden opzoek naar het mooie weer! Dus zo verlieten we New South Wales om Victoria binnen te rijden op weg naar Melbourne, en ja hoor daar was ie; de zon! De eerste de beste afslag naar het strand genomen: 90 mile beach, waar we intens genoten hebben van de zon en de prachtige zonsondergang.

Helaas was er de volgende dag niet veel over van het mooie weer, wederom regen… dus snel in de de auto, op naar Melbourne. Wat een geweldige stad, wat een chaos op de weg (vast allemaal heel logisch voor Australiers, niet voor ons… wist je bijvoorbeeld dat ze hier links voorsorteren om rechts af te slaan?) Dus maar snel de auto geparkeerd en de gratis toeristen bus gepakt om ons wegwijs te maken in deze stad. En hoewel we beiden liever ronddwalen in de natuur dan in steden, vonden we Melbourne beiden een topstad. Helaas was de top attractie, Central Market, gesloten en was er op dinsdagavond ook helemaal geen feestje te beleven, dus nadat we heerlijk uit eten zijn geweest doken we lekker ons bedje in.

Helaas ook op woensdag is Central Market gesloten dus na wat rondslenteren en nogmaal de toeristenbus gepakt te hebben besloten we om verder te gaan; op naar de Great Ocean Road!!

En dar stonde we dan; aan het begin van wat een van de mooiste kunstlijnen ter wereld moet zijn…  en voor zover wij hebben gezien klopt dat zeker! Na een paar strandjes te hebben bezocht brak de zon door en zagen we pas echt hoe mooi het is, maar daarvoor moet je de foto’s maar bekijken! Bovendien hebben we de eerste koala’s gezien; slapend, etend en hangend in de bomen en eentje van nog geen meter afstand! Wat een luie, maar geweldige beesten zeg! En zo belsloten we deze dag met een zonsondergang op Johanna’s Beach.

De volgende dag besloten we om halverwege de Great Ocean Road het binnenland in te trekken naar Great Otway National Park; bekend om zijn watervallen (mooi!) en hoge bomen waar je via een brug tussen de toppen kunt lopen. Beiden vonden we dit niet veel voorstellen dus besloten we om het wat spectaculairder te maken met een zip-line! Dat was echt heel gaaf, zwevend tussen de bomen door!

Hierna reden we weer terug naar de Great Ocean Road en dan wel de bekendste atractie; de 12 apostelen (waar er overigens nog maar 8 van zijn, de rest is ingestort). Met zonsondergang een plaatje! Zeker als er dan ook nog eens dolfijnen komen langszwemmen en pinguins aan land komen! Wauw, echt helemaal super! Hierna snel naar de camping, in het donker nog even een happie koken en dan de auto in om er de volgende dag uitgebrand te worden. Jeeej de zon schijnt!! Op naar de 12 apostelen! En wederom een plaatje; ook met vol zonlicht stelden ze ons niet teleur. Maar er was nog zo veel moois te zien, dus we rukten ons los en gingen verder naar: Gibson Beach, Loch Ard Gorge, Port Campbell om heerlijk te zwemmen, the Arch, London Bridge, the Grotto en ten slotte Bay of Islands; een geweldige afsluiter van een geweldige rit langs de mooiste kust ter wereld (Of in iedergeval de mooiste die wij ooit gezien hebben…). En zo reden we verder; nog even langs de kust in Warnabool om te zwemmen en toen naar Tower Hill National Park (een oude krater) om emoe’s en zwarte zwanen te spotten.

De volgende dag gingen we opweg naar Grampians National Park om daar een heel aantal bergen te beklimmen om de mooiste uitzichten te krijgen; te beginnen bij Mount Abrupt. De foto’s zeggen eigenlijk niks als je daar (na 2 uur omhoog lopen door de bossen) opeens staat met zo’n uitzicht op een puntje van een rots, wauw! Dus zo besloten we nog meer uitzichtspunten op te zoeken om vervolgens naar ons kampeerplaats te gaan en heel veel kangaroes te zien onderweg en ook eindelijk eentje te kunnen fotograferen (de meeste sprongen net weg als je je camera te pakken had ;)) ’s Avonds genieten van een heerlijk kampvuurtje onder de sterrenhemel.

De volgende dag startten we rustig op om vervolgens verder te gaan waar we gister gebleven waren; geweldige uitzichten opzoeken, dus zo gingen we op weg naar Mount Zero en Mount Hollow en ook dat stelde niet teleur! Verder zijn we nog naar MacKenzie Falls geweest, de hoogste waterval van Zuid-Australie, vanaf een afstandje niet echt indrukwekkend, maar vanaf de basis toch wel een erg mooie waterval! Daarna zijn we nog naar Ngarhadjidj Shelter geweest; een grot met aboriginal tekeningen en dat stelde dus echt niks voor. Het was gewoon een stuk rots met wat poppetjes erop, met een gigantisch hekwerk ervoor… Naja, het zal wel nodig zijn… En zo verlieten we het park op naar Adelaide.

Een lange reisdag voor de boeg naar Adelaide, welke onderbroken werd door het zien van de zeldzame wit/grijze kangaroe in Bordertown, om zo rond het middaguur Adelaide binnen te rijden. Een heel overzichtelijke stad met heel veel ruimte en geen chaotisch verkeer: top! Lekker geluncht op een terrasje en daarna Central Market op om heerlijke groente en fruit te kopen. Daarna richting Cape Jervis om de volgende dag naar Kangaroo Island te varen!! Een mooi overtocht van een klein uurtje met dolfijnen rond de boeg! Echt super leuk! En met stralend weer zochten we op Kangaroo Island gelijk een mooi strand op (kristal helder water en witte stranden) om lekker te zwemmen en te zonnen. Heerlijk! ’s Middags nog even naar Seal Bay geweest; waar een kolonie van Australische zeeleeuwen liggen, wat een luie beesten zeg! Ze liggen er echt als dood bij en af en toe beweegt er eentje… Dat was wel wat anders toen we de volgende dag naar Admiral Arch gingen in Flinder Chase National Park, om daar een kolonie Nieuw Zeelandse zeeleeuwen te zien; deze beesten kunnen echt niet stil zitten. Overal waren ze aan het vechten/ spelen of aan het zwemmen; een stuk leuker om naar te kijken! Helaas maakt de geur het een stuk minder dus snel door naar Remarkable Rock; een rare rotsformatie die uit het niks lijkt te komen… Heel bizar..

Daarna hebben we nog wandeling gemaakt bij de Snake Lagoon waar heel veel wildlife zou zijn, maar helaas niks gezien… Maar, het was wel een mooie wandeling langs een rivier die uitkwam bij de zee!

En zo zitten we nu vrijdag 14 december nog op Kangaroo Island te wachten op de boot om ons terug te brengen naar het vaste land om een heel nieuw avontuur te beginnen: de outback! Vanmiddag willen we al een heel stuk die richting op rijden, maar aangezien het 1500 km naar Uluru is en daarna ook weer 1500 km naar de oostkust zullen we wel even onderweg zijn in een stuk land waar niks is.. Wij zijn benieuwd, maar kunnen niet wachten! Inmiddels regent het hier namelijk en we kunnen niet wachten om als ons spullen te drogen, en datmoet wel lukken met 40 graden in de outback…

En zo stelt Australie ons alles behalve teleur, het is, als de zon schijnt, precies zoals je het verwacht; koala’s hangen in de bomen, kangaroes springen overal vandaan, lange rechte wegen en de mooiste plekken! Hopelijk over ongeveer 2 weken, met Kerst zitten we aan de oostkust en kunnen we jullie weer verblijden met een verslag van een geweldig avontuur!

Liefs en sterkte in de sneeuw!

Manon en Nicole

1. Richard:
    14 december 2012
    HE he eindelik een reactie Wij waren al bang dat je de weg met je i-phone aan het zoeken was en verdwaald in een woestijn zonder verbinding dorstig een afscheidsbrief aan het schrijven was. Maar te veel indrukken om tijd te vinden om het thuisfront op de hoogte te houden. Maar nu weer een super leuk verhaal. He Nicole zwarte zwanen heten in Ausi pelikanen en wat zijn Stingray`s? Witte kangerou is dat een aparte soort of een Albino. alleen mooie rotstekeningen uithakken en meenemen mop. Jou springend op een zandduin heb ik uitgeprint leuke foto kijk ik jalours naar. Nicole ik heb liever dat je als manon achter een hekje blijft staan inplaats van de uiterste rots op te zoeken. reken maar op Viet-nam geniet xxx Richard
  2. Lucie:
    14 december 2012
    Hee meiden, heerlijk om weer zo'n geweldig reisverhaal te lezen. En wat een superfoto's weer. Best wel een beetje jaloers natuurlijk, maar heerlijk dat we toch mee kunnen genieten. Enne ik ben inderdaad blij dat Manon toch niet zo'n waaghals is en idd gewoon achter een hekje blijft. Nicole luister maar goed naar je vader ja!! We willen jullie graag weer heelhuids terug. (jaja wat kunnen ze toch zeuren die oudjes)
    Lieve meiden blijf genieten, maar dat lijkt me geen probleem.
    xxx
  3. Ben en Thea:
    14 december 2012
    Wat een mooi verslag en prachtige foto's!!
    Wat maken jullie een hoop byzondere dingen mee!
    En... Niet verdwalen in the outback
    Groetjes
  4. Maria en Nic:
    15 december 2012
    Nic en ik wensen jullie natuurlijk fijne dagen toe en natuurlijk een goede vervolg reis met een heeeeeel goed begin van het nieuwe jaar!
  5. José Schouten:
    15 december 2012
    Hallo Nicole en Manon,

Wat een schitterende reis zijn jullie aan het maken. Prachtig om alles te lezen en de mooie foto's zijn geweldig om te zien.
    En dan te bedenken dat jullie al zo'n 3 maanden onderweg zijn.
    De tijd vliegt, vanavond gaan we naar het feestje van je ouders Nicole, ja hier gaat het leven gewoon door.
    De kerstboom staat al dus nog even en het jaar is om!
    Wij zijn heel benieuwd hoe jullie de feestdagen gaan beleven. Jullie hopen op zon en wij op sneeuw en wie weet hebben we beide regen. Het komt zo als het komt.
    Nou lieve meiden; geniet, doe voorzichtig en maak er een mooi Kerst van en natuurlijk een bijzondere jaarwisseling.
    Wij proosten vanavond op jullie!!!

Liefs Loek en José
  6. John Huigsloot:
    18 december 2012
    Jaloers. Wat een overweldigende hoeveelheid aan verhalen, indrukken en foto's. Geweldig. Blijf schrijven a.u.b. Fijne zomerse Kerstdagen!